مجله سلامت و زیبایی مثبت مگ

مجله‌ ای خاص برای آدم های خاص - mosbatmag.com

مجله سلامت و زیبایی مثبت مگ

مجله‌ ای خاص برای آدم های خاص - mosbatmag.com

مجله سلامت و زیبایی مثبت مگ

تیم «مثبت مگ» از گردهمایی نیروهای مجرب، پر انرژی و جوان تشکیل شده است که علاقمند به تحقیق و پژوهش در مسیر دستیابی به اطلاعات معتبر و بروز دنیا هستند و مشتاق‌اند هر آنچه سلامت و کیفیت زندگی انسانی را ارتقاء می‌بخشد را برای شما فراهم آورند.

۳۶ مطلب در خرداد ۱۳۹۶ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

آیا استخرها دلیل عفونت قارچی هستند؟

با شروع فصل تابستان و گرمای هوا اشتیاق ورزش شنا و استخر رفتن در بین افراد بیشتر می‌شود. در این میان خصوصا خانم‌ها بیشتر باید مراقب بیماری‌های قارچی تناسلی و همچنین پوستی باشند، زیرا شانس ابتلا در آنها بیشتر از آقایون است. همچنین در این فصل تعداد مراجعه خانم‌ها به متخصصین زنان بیشتر می‌شود. اما سوال این است که علت این دردسرها واقعا از استخر است؟ در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر به بررسی استخر و عفونت قارچی در فصل تابستان بپردازیم.

عفونت‌ قارچی چیست؟

محیط واژن برای مقابله با انواع عفونت‌ها در حالت طبیعی خاصیت اسیدی دارد، حال اگر بنا به هر دلیلی این شرایط تغییر کند، خانم‌ها دچار عفونت قارچی می‌گردند. این عفونت همراه با علایمی نظیر خارش دهانه رحم، ترشحات سفید پنیری شکل، سوزش ادرار، قرمزی همراه با خشکی و حساسیت پوست در ناحیه تناسلی، التهاب و ورم دهانه رحم و قرمزی، ضایعات حاشیه‌ای، خواهد بود. دلایل بسیاری برای بروز این عفونت وجود دارد. اما اینکه مردم تصور می‌کنند که استخر موجب بروز عفونت می‌گردد، کاملا اشتباه است. دلیل این بیماری‌ها عدم رعایت نکات بهداشتی در فصل تابستان و استخرها می‌باشد. در ادامه با مثبت مگ همراه باشید تا با بررسی نکات مهم مانع از بروز انواع عفونت‌های پوستی و زنان شویم.

راه‌کارهای جلوگیری از بروز عفونت

استخر آلوده

در کل برای جلوگیری از عفونت‌ها ابتدا باید علت‌های بروز عفونت را بررسی کنیم و باشناخت آنها درمان و پیشگیری را انجام دهیم. یکی از این علت‌ها، آب استخر آلوده است. به همین دلیل قبل از مراجعه به استخرهای عمومی از میزان سلامت و بهداشت آنها اطمینان حاصل کنید.

مایوهای استخر

بسیاری از خانم‌ها پس از پایان شنا با همان مایوی خیس دوش گرفته و لباسشان را بر تن می‌کنند. این کار کاملا اشتباه است و لباس نم‌دار زمینه بروز عفونت قارچی را هر چند در مدت زمان کوتاه ایجاد می‌کند. حتما ابتدا دوش گرفته و از  لباس زیر و روی کاملا خشک و تمیز استفاده کنید و حتی کمی زودتر از آب بیرون  آیید تا فرصت کافی برای قرار گرفتن در جریان هوا داشته باشید.

عدم استفاده از لباس‌های تنگ

یکی از دلایل رشد عفونت‌های قارچی محیط گرم و مرطوب است. خانم‌ها در انتخاب لباس و پوشش زیر و روی خود باید حساس باشند به طوریکه استفاده بیش از اندازه از انواع ساق‌ها، شلوارهای جین تنگ، جوراب شلواری مانع از تهویه هوا در محیط واژن می‌گردند. بنابراین شانس ابتلا به عفونت قارچی نیز بالا می‌رود.

منبع: https://mosbatemag.com

  • مثبت مگ
  • ۰
  • ۰

ترشحات طبیعی و عفونی واژن

ترشحات واژن برای سلامت مهبل زنان ضروری است و مایعی که از غدد گردن رحم خارج می شود، باکتری‌ها و سلول‌های مرده را به خارج از رحم دفع می‌کند. این اتقاق امری است کاملا طبیعی و برای جلوگیری از بروز انواع عفونت‌ها و ایجاد رطوبت کافی در دستگاه تناسلی ضروری است. در حقیقت ترشحاتی که شبیه سفیده تخم مرغ، شفاف، بدون رنگ، بی بو و گاهی غلیظ و گاهی رقیق باشند، کاملا طبیعی بوده و در زمان پاک بودن (خارج از دوره عادت ماهانه) بیشتر ترشح می‌گردند.

شایع‌ترین نوع عفونت در زنان کدام است؟

عفونت‌های قارچی از شایع‌ترین آنها هستند که در حدود ۷۵ درصد زنان به آن مبتلا می‌شوند و از هر سه زن یک نفر در  طول زندگی‌اش با این عفونت درگیر  خواهد شد. عواملی که باعث بروز این عفونت می‌شود، بیشتر به سیستم ایمنی بدن افراد مربوط می‌شود.

دسته بندی علایم عفونت‌ها

ترشحات پاتولوژیک شامل سه دسته بندی می‌شوند:

ترشحات ممکن است بر اثر یک قارچ بسیار شدید، به رنگ سفید و مقدار زیاد به وجود آید. گاهی اوقات آبکی و همراه با خارش فراوان و قرمز شدن ناحیه خارجی آلت تناسلی است. این بیماری کاندیدیاز نامیده می‌شود و احتیاج به درمان دارد. درمان آن معمولا با داروهای موضعی و خوراکی انجام می‌شود.

دسته دیگر از ترشحات پاتولوژیک، ترشحات زرد رنگ و بدبو است که بعضی اوقات با خارش بسیار زیاد همراه است. خود این ترشحات انواع مختلفی دارد. یکی از آنها (میکس میکروبیال) باکتری‌هایی از انواع مختلف، نامیده می‌شود.

برخی دیگر بر اثر باکتری «گاردنلا» یا گاهی اوقات حتی «تریکوموناس» ایجاد می‌شود که یک موجود تک‌یاخته‌ای است و خارش فراوان ایجاد می‌کند.

در هر صورت معمولا درمان این ترشحات با داروی مترونیدازول است که به صورت موضعی و خوراکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اقدام درباره عفونت‌های عود کننده

تمیز و خشک نگه داشتن ناحیه واژن

اجتناب از لباس‌های تنگ، چسبان و غیر نخی

سعی بر استفاده کمتر از شوینده‌ها و بتادین به منظور جلوگیری از بروز تحریک پوستی و مخاطی

اطمینان از خشک کردن ناحیه واژن

استفاده از هیچ نوع ماده شوینده و کرم‌های واژینال بدون نظر پزشک به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. گاهی بعضی خانم‌ها یک کرم خاص را برای همه عفونت‌ها استفاده می‌کنند. توجه کنید سه نوع عفونت در واژن وجود دارد و تشخیص نوع آن به عهده پزشک معالج است. گاهی نشستن داخل محلول سرکه و آب می‌تواند نقش پیشگیری‌کننده در عفونت داشته باشد، ولی با بروز عفونت این درمان‌ها بی‌فایده بوده و حتما دارویی مختص به همان نوع عفونت باید تجویز شود.

منبع: https://mosbatemag.com

  • مثبت مگ
  • ۰
  • ۰

حساسیت‌های دوران بلوغ دختران

دوران بلوغ یکی از حساس‌ترین مراحل زندگی هر فردی محسوب می‌شود. در حقیقت بلوغ یعنی گذر از مرحله کودکی به بزرگسالی و کسب قدرت باروری و به لحاظ لغوی یعنی رسیدن به سن رشد، رسیدگی و پختگی و کمال گرایی می‌باشد. در ادامه با مجله سلامت و زیبایی مثبت مگ همراه باشید.

دوران بلوغ دختران و پسران متشکل از ۴ مرحله است:

مرحله قبل از بلوغ که بین ۱۲-۱۰ سالگی قرار دارد. ولی گاهی بلوغ جسمی نیز در این مرحله اتفاق می‌افتد.

مرحله ۱۳ تا ۱۴ سالگی که معمولاً مرحله بلوغ جسمی است.

مرحله بعد از بلوغ یا مرحله اواسط نوجوانی که مرحله ۱۶-۱۵ سالگی است.

مرحله ۱۷ تا ۱۹ سالگی که اواخر بلوغ و مرحله تکامل رشد جسمی است.

در این مقاله به بررسی ویژگی روانی در دوران بلوغ دختران پرداخته‌ایم.

تقلید نوع پوشش از هم دوره‌ای‌ها

میل به انزوا و حساسیت به انتقاد از جانب دیگران می‌شوند.

حساسیت بسیار بالا و خیلی زود ذهنشان درگیر مسائل عشقی می‌گردد.

عدم اعتماد به نفس کافی و همچنین داراری حس بی‌قراری و بی‌ثباتی هستند.

اکثر تصمیم‌گیری‌های مهم زندگی نظیر انتخاب رشته تحصیلی، اشتغال، انتخاب همسر در این دوره اتخاذ می‌گردد. در حقیقت این دوره پایه گذار زندگی افراد می‌باشد.

دوران بلوغ دوره بروز تمایلات جنسی بوده و مقدمه‌ای برای انتخاب همسر می‌باشد.

در این دوره قابلیت ارزیابی خویشتن و بروز حس استقلال جلب توجه می نماید و نوجوان گاهی دچار تشویش و نگرانی شده و تصمیم گیری برایش سخت می شود که خود درباره مسائل تصمیم بگیرد.

تغییرات جسمی دوران بلوغ

در گذشته سن بلوغ دختران بین ۱۰ تا ۱۱ سال بود، ولی امروز متأسفانه به دلیل تغییر در سبک تغذیه، سبک زندگی، دگرگونی شرایط اجتماعی و فرهنگی، گسترش وسایل ارتباط جمعی و تغییرات آب و هوایی سن بلوغ در نوجوانان بسیار پایین آمده است.

وی با تأکید بر اینکه دختران معمولاً زودتر از پسران به بلوغ می‌رسند، در خصوص تغییراتی که در بدن دختران نوجوان اتفاق می‌افتد، تشریح کرد: این تغییرات شامل تغییراتی است که در جسم‌شان صورت می‌گیرد و هم‌چنین تغییرات جنسی که شامل بزرگ‌شدن پستان‌ها، پیدا شدن موی تناسلی و در نهایت قاعدگی است، که می‌تواند سرآغاز مشکلات روحی برای دختران نوجوان باشد. معمولا جهش رشدی در دختران حداقل ۲ سال زودتر از پسران رخ می‌دهد. به طوری که در مدت ۱ سال، قد دختران حدود ۶ تا ۱۱ سانتی‌متر بلندتر می‌شود. جهش چشمگیر رشد معمولا ۲ سال بعد از جوانه زدن پستان‌ها و ۱ سال قبل از شروع عادت ماهانه اتفاق می‌افتد.

رفتار والدین در این دوران

  • داشتن جلسات هفتگی و یا ماهانه خانوادگی، می‌تواند به عبور نوجوان از این مرحله از زندگی نیز کمک شایانی کند.
  • در سنین کودکی آنها را باارزش‌ها و فرهنگ خانواده خود آشنا کنند.
  • قایل بودن یک حریم خصوصی برای نوجوانان

منیع: https://mosbatemag.com

  • مثبت مگ
  • ۰
  • ۰

اهمیت تغذیه در دوران شیمی درمانی و پرتو درمانی

نقش رژیم غذایی در ابتلا و یا درمان انواع بیماری‌ها نظیر دیابت، چربی‌خون، پوکی استخوان و انواع سرطان‌ها بسیار برجسته و موثر است. در این مقاله به نقش تغذیه سالم در طی دوران شیمی درمانی و پرتو درمانی در بهبود بیماریهای سرطانی در مجله مثبت مگ  پرداخته‌ایم.

افرادی که تحت شیمی درمانی قرار می‌گیرند، دچار تغییراتی در سیستم بدن و سلول‌های سالم و طبیعی خود می‌شوند به طوریکه سلول‌های مخاط دهان و دستگاه گوارش و موها نیز تخت تاثیر درمان قرار گرفته و دچار تخریب می‌شوند. برای کاهش عوارض درمان بهره‌مندی از تغذیه سالم بسیار مفید خواهد بود.

راهکارهای تغذیه‌ای و رفتاری در دوران شیمی درمانی

ابتدا فکر و ذهنتان را مثبت کنید و اطمینان از درمان و بهبودی داشته باشید. سعی کنید روحیه خود را حفظ کنید و اطلاعات کافی را در مورد بیماری و روش‌های درمان کسب کنید.

شب قبل از شیمی درمانی و پرتو درمانی از غذاهای سرشار از فیبر استفاده نمایید. شاید تصور مردم بر این باشدکه بیمار در این شرایط نیاز به غذاهای پرکالری و چرب دارد، اما کاملا اشتباه است و مصرف غذاهای پرچرب باعث تاخیر در تخلیه معده و در نتیجه بروز نفخ، تهوع و استفراغ نیز می‌گردد.

وعده غذایی قبل از شیمی درمانی

وعد غذایی قبل از شیمی درمانی سرشار از کبروهیدرات باشد. شستشوی دهان با آب و نمک بعد از هر وعدۀ غذایی هم می تواند کمک کننده باشد. 

ضمن انتخاب میان وعده‌های سبک، سعی کنید به دفعات غذا میل کنید و از مواد غذایی نظیر آجیل و مغزها، پاپ کورن ساده، پنیر و کراکرهای گندمی، کره بادام‌زمینی و نان تست گندم، ماست، موز، انواع توت‌ها و بستنی‌ها همگی می‌توانند انتخاب‌های مناسبی باشند. همچنین برای دریافت پروتئین و کالری زیاد از غذاهای پرکالری و پروتئین مایع استفاده کنید.

روزهایی که احساس می کنید میل به خوردن ندارید سعی کنید مایعات زیادی بنوشید. آب برای انجام واکنش های بدن ضروری می‌باشد.

  • شکل غذا را اشتها آور و به گونه‌ای که شما را به غذا خوردن تحریک کند تغییر دهد.
  • آنتی‌اکسیدان‌ها در روزهای شیمی‌درمانی
  • برای پیشگیری از یبوست، بیماران حتما باید آب کافی بنوشند و توصیه می‌شود در رژیم غذایی روزانه‌شان از آلو یا انجیر خشکی که در آب خیس داده شده نیز استفاده کنند.
  • اشعه درمانی در ناحیه شکم انجام می‌دهند، ممکن است با مشکلی به نام «ناتوانی در تحمل لاکتوز» روبه‌رو شوند. این افراد زمانی که شیر می‌نوشند، دچار اسهال و نفخ شدید خواهند شد.
  • بسیاری از بیماران بویژه در طول چهار تا پنج روز اول پس از شیمی درمانی دچار تهوع و بی‌اشتهایی می‌شوند بنابراین توصیه می‌شود به هیچ عنوان در سه روز اول از گوشت قرمز استفاده نکنند و به جای آن گوشت‌های سفید را مصرف کنند. و همچنین مصرف فرنی و شیر برنج برای افرادی که اشتها ندارند راحت‌تر می‌باشد.

منبع: https://mosbatemag.comدریافت

  • مثبت مگ
  • ۰
  • ۰

اصلاح صورت مردان

اصللاح صورت

  • مثبت مگ
  • ۰
  • ۰

ژل آلوئه‌ ورا

آلوئه ورا

  • مثبت مگ
  • ۰
  • ۰

بی اختیاری ادرار

شناسایی عوامل بی اختیاری ادرار

زمانیکه فرد احساس ادرار کردن را داشته باشد، اما نتواند ادرار را کنترل کند و بلافاصله ادرار شروع به جاری شدن کند، دچار اختلال
بی‌ اختیاری ادرار گردیده است. این مشکل با بالا رفتن سن، خصوصا بین خانم‌ها شیوع بیشتری دارد و در مواقعی نظیر سرفه، عطسه و استرس نیز بیشتر بروز پیدا می‌کند.

عوامل تشدید کننده بیماری

  • اختلالات دستگاه عصبی مرکزی (سکته مغزی – بیماری پارکینسون)
  • جراحی که موجب آسیب به این نواحی شده
  • وجود سنگ
  • سرطان
  • انسداد در مجاری ادرار

راه‌کارهای کمک‌کننده به درمان

  • ابتدا شناسایی هر گونه علت زمینه‌ساز و درمان آن
  • انجام تمرینات مخصوص مثانه، تمرینات تقویت عضلات و استفاده از داروها و جراحی
  • استفاده از لباس زیر جاذب
  • یادآوری‌ زمان‌ ادرار و برنامه‌ریزی برای ادرار کردن
  • یادداشت مقدار مایعات دریافتی و دفعات دفع ادرار، جهت کمک به ارزیابی مراحل درمان
  • فراگیری تمرینات کگل
  • جراحی‌ برای‌ ترمیم‌ و سفت‌ کردن‌ عضلات‌ شل‌ شده‌ یا آسیب‌ دیده

همانطور که مستحضرید همیشه پیشگیری گزینه مناسب‌تری از درمان است و به همین منظور موارد زیر توصیه می‌گردد.

داشتن رژیم غذایی طبیعی و متعادل، همراه با ورزش منظم تا موجب حفظ و تقویت عضلات گردد.

زنان‌ می‌توانند پیش‌ از آغاز علایم‌ بی‌ اختیاری‌، تمرینات‌ کگل‌ را فرا گیرند:

هدف‌ از این‌ تمرینات‌، شناسایی‌، کنترل‌ و تقویت‌ عضلات‌ کف‌ لگن‌ است‌. این‌ عضلات‌ توانایی‌ قطع‌ ادرار را پس‌ از جاری‌ شدن‌ آن‌ به‌ فرد می‌دهند. تمرینات‌ کگل‌، باعث‌ تقویت‌ این‌ عضلات‌ شده و به‌ فرد اجازه‌ می‌دهند که‌ اندام این نواحی را کاملاً تحت‌کنترل‌ داشته‌ باشند.

برای‌ اطلاع از عضلات درگیر، به‌ هنگام‌ ادرار کردن‌، به‌ طور متناوب‌ ادرار را قطع‌ و مجدداً اجازه‌ جاری‌ شدن‌ آن‌ را بدهید، از این طریق شما متوجه عضلاتی که باید روی آنها تمرینات را انجام دهید، خواهید شد.

منقبض‌ کردن‌ و شل‌ کردن‌ این‌ عضلات‌ را به‌ هنگام‌ نشستن‌، ایستادن‌، راه‌ رفتن‌، رانندگی‌، تماشای تلوزیون و یا گوش‌ دادن‌ به‌ موسیقی‌ تمرین‌ کنید. تا مدتی‌ ممکن‌ است‌ مقداری‌ احساس‌ درد در این نواحی داشته‌ باشید.

این‌ عضلات‌ را به‌ تدریج‌ منقبض‌ و سپس‌ به‌ آهستگی‌ هرچه‌ تمام‌تر شل‌ کنید. همچنین تمرینات را بر روی عضلات مقعد نیز انجام دهید.

سعس کنید تمرینات را در سه نوبت در طی روز انجام داده و هر دفعه ۵ بار و تدریجا ۲۰ تا ۳۰ بار تکرار کنید.

منبع: https://mosbatemag.com

  • مثبت مگ
  • ۰
  • ۰

زایمان طبیعی و سزارین

مزایا ومعایب زایمان طبیعی و سزارین

با توجه به تحقیقات به عمل آمده در زمینه زایمان طبیعی و سزارین در کشورهای پیشرفته، زایمان‌های طبیعی بهتر از زایمان‌های سزارین می‌باشد. در ادامه به توضیح بیشتر معایب ومزایای آنها درمجله سلامت وزیبایی مثبت مگ می‌پردازیم.

زایمان طبیعی که از گذشته تا به امروز بهترین روش زایمان بوده است، روش خاص خود را دارد و باید در زمان خود اتفاق بیافتد، اما این نوع زایمان نسبت به زایمان سزارین عوارض کمتری دارد و احتمال مرگ مادر در آن بسیار کمتر است.

عده زیادی از مادرانی که برای اولین بار باردار شده‌اند، از ترس درد حین زایمان به سزارین پناه می برند، غافل از این که پس از عمل باید درد زیادی را تحمل کنند. ضمن اینکه هر بار جراحی سزارین به ایجاد چسبندگی‌های داخل شکم منجر می‌گردد. که سرانجام باعث دردهای مزمن طولانی در سال‌های بعد می‌شود.

به طور طبیعی زایمان سزارین زمانی باید انجام گیرد، که جان مادر و فرزند در خطر باشد و زمانی را برای از دست دادن نداشته باشند.

مزایای زایمان طبیعی

  • دریافت هورمون آندروفین به منظور زنده ماندن نوزاد خارج از رحم مادر
  • تکامل طبیعی جنین
  • کاهش مشکلات تنفسی
  • دریافت باکتری‌های محافظت کننده و غلبه بهتر بر استرس
  • احتمال کمتر ابتلا به دیابت
  • تحریک سیستم قلبی – عروقی و گردش خون بیشتر
  • رشد مطلوب مغز و مکیدن بهتر از سینه مادر
  • عوارض سزارین

    • بروز مشکل در هم‌آغوشی مادر و نوزاد
    • ایجاد عوارض ریوی در مادر
    • افزایش میزان عفونت و همچنین خونریزی بعد از زایمان در زنان
    • وجود خطر مرگ ناشی از بیهوشی
    • مادران ۵ تا ۱۰ روز قادر به انجام کارهای خود نمی‌باشند، در صورتیکه در زایمان طبیعی بلافاصله توانایی انجام امور را دارند.

نکته قابل توجه در زایمان طبیعی

با توجه به اینکه آندورفین ماده‌ای است که به طور طبیعی در بدن در مواقع خاص ترشح می‌شود و یک مخدر طبیعی است، استفاده از داروهای اکسی توسین یا داروهای ایجاد و تقویت کننده درد زایمان باعث ایجاد مشکل در ترشح آندورفین می‌شود. بنابراین راهنمایی‌های قابل اجرا جهت محدودیت استفاده از اکسی توسین در کشور و به کارگیری آن تنها در مواقع لزوم، لازم به تدوین است. انجام دخالت‌های بی‌مورد در روند زایمان یک مشکل جدی است، که نیازمند راهنمای کاربردی جهت مدیریت صحیح آن می‌باشیم.

منبع: https://mosbatemag.com

  • مثبت مگ
  • ۰
  • ۰

تبخال تناسلی مردان

بررسی تبخال تناسلی در مردان

تبخال تناسلی مردان یک عفونت ویروسی است و عامل عفونی آن هرپس سیمپلکس نوع ۱ و ۲ می‌باشد. هر دو ویروس مسری بوده و از فردی به فرد دیگر انتقال می‌یابند، و اولین بار جان آستروک (John Astrucc) پزشک پادشاه فرانسه، در سال ۱۷۳۶ این بیماری را توصیف کرد. در ادامه با مجله زیبایی و سلامت مثبت مگ همراه باشید.

هر دو نوع این ویروس‌ها می‌توانند آلودگی مجاری تناسلی یا مخاط دهان را باعث گردند. نوع شماره ۲ این بیماری عامل ایجاد تبخال تناسلی است و از طریق ارتباط جنسی منتقل می‌شود.

ممکن است تبخال تناسلی مردان نشانه‌های بالینی داشته و یا مخفی بماند. در مردان آلت تناسلی یا ناحیه شرمگاهی محل بروز زخم‌های تبخال تناسلی است و همچنین کسانیکه رابطه جنسی غیر معقول از راه مقعد دارند در آن نقطه ایجاد می‌شود.

اولین علایم و نشانه‌ها

با گذشت ۲ روز تا ۲ هفته بعد از تماس با فرد آلوده به تبخال تناسلی فرد احساس درد، سوزش، خارش و قرمزی شدید در ناحیه تناسلی خود می‌کند. به تدریج تاول‌های پوستی و گروهی ایجاد می‌شوند. که بسیار دردناک بوده و فرد ممکن است مبتلا به تب، درد عضلات و بیحالی شدید گردد.

روش انتقال تبخال تناسلی:

  • تماس با بزاق حاملین ویروس شماره ۱، مهمترین وسیله انتشار ویروس می‌باشد.
  • انتقال ویروس به دست‌های کارکنان خدمات بهداشتی امکان پذیر است.
  • آلودگی نوزادان معمولاً هنگام تولد و عبور از مجاری آلوده تناسلی وجود دارد.
  • خوشبختانه برخلاف زگیل تناسلی، شانس ابتلاء به سرطان پایین است.

توصیه‌های پیشگیری:

۱- استفاده از کاندوم: به علت عدم پوشاندن کامل ناحیه تناسلی امکان جلوگیری ۱۰۰ درصد نمی‌باشد، ولی درصد ابتلا را کاهش می‌دهد. استفاده از کاندوم: به علت عدم پوشاندن کامل ناحیه تناسلی امکان جلوگیری ۱۰۰ درصد نمی‌باشد، ولی درصد ابتلا را کاهش می‌دهد.

۲- از برقراری رابطه جنسی با افراد مشکوک و آلوده بپرهیزید.

۳- در موقع فعال بودن ویروس که با تاول‌های گروهی همراه است و زمانی که تاول‌ها مرطوب هستند، از مقاربت جنسی اجتناب کنید چون شانس ابتلا طرف مقابل بسیار بالا می‌رود.

۴- در صورتیکه بی‌علامت هستید، با انجام آزمایش خون از ابتلا به آن آگاه شوید.

۵- زمانیکه مبتلا به تبخال دهانی می‌باشید، تماس با ناحیه تناسلی باعثانتقال به فرد مقابل خواهد شد.

۶- آگاه باشید تبخال تناسلی درمان قطعی ندارد و جهت مدارا با آن:

۷- استرس خود را کاهش دهید.

۸- ایمنی بدن خود را با ورزش و کنترل قند و بیماری‌های زمینه‌ای بالا نگه دارید.

۹- از قرص‌های پیشگیری از عود در زمان‌های استرس و سرماخوردگی و عادت ماهیانه استفاده نمایید.

راه‌های درمان‌ تبخال تناسلی:

  • هنوز روش قطعی برای درمان تبخال تناسلی وجود ندارد و لذا در صورت ابتلاء فرد در حالت حاد از مسکن و ضد درد و مصرف مایعات زیاد استفاده شود.
  • پماد و قرص‌های آسیکلوویر طبق دستور و مجوز پزشک جهت جلوگیری و عود آن دومین راه درمان تسکین می‌باشد.
  • در صورت عدم توانایی فرد جهت ادرار کردن ممکن است موقتا سوند گذاشته شود.

همه روش‌های فوق موقتی بوده و جهت کنترل علائم استفاده می‌شود.

منبع: https://mosbatemag.com

  • مثبت مگ
  • ۰
  • ۰

یائسگی

راهکارهای درمای دوران یائسگی 

همانطور که می‌دانید با افزایش سن، دوران یائسگی که یکی از مراحل زندگی خانم‌ها است، رخ خواهد داد. در این دوران بدن متحمل تغییرات هورمونی می‌شود، که بر روی پوست دارای تاثیرات منفی می‌باشد، بنابراین در ادامه با ما همراه باشید تا با ارایه نکاتی بتوانید مراقبت‌های پوستی لازم را در این دوران انجام دهید.

کمک به دست‌ها

در دوران یائسگی پشت دست‌ها دچار کاهش کلاژن، رطوبت و چربی می‌گردد. که در نهایت موجب پدیدار شدن بیشتر رگ‌های پشت دست و استخوانی شدن آنها نیز می‌شود. به منظور جلوگیری از این علایم استفاده از مرطوب کننده، ضد آفتاب و دستکش نیز توصیه می‌‍شود.

سویا

سویا منبع غنی از ایزوفلاون می‌باشد، که در بدن مانند استروژن عمل می‌کند. ایزوفلاون‌ها موجب بهبود تغییرات مربوط به سن مانند نازک شدن پوست می‌گردند. کارشناسان معتقدند با مصرف حدود ۵۰ میلی‌گرم ایزوفلاون در طی روز می‌توانند به سایر مشکلات مربوط به دوران یائسگی نیز کمک کنند.

خوردن آنتی اکسیدان

کلاژن در پوست شما موجب جوانی و سفتی می‌شود. با کاهش سطح استرژن در بدن کلاژن سازی نیز تحلیل می‌رود. بنابراین برای حقظ استقامت و جوانی پوست مصرف آنتی اکسیدان توصیه می‌گردد. شما می‌توانید در انواع میوه‌جات با رنگ روشن و سبزیجات با هر طیف رنگی آنتی اکسیدان مورد نیاز را دریافت کنید.

حفظ تعادل

استرس می‌تواند پوست شما را خشک و حساس‌تر کند. همچنین موجب بروز بیماری پسوریازیس شود. برای رهایی از استرس و کسب آرامش انجام یوگا، مدیتیشن و سایر تکنیک‌های مربوط به کاهش استرس نیز توصیه می‌شود.

تمرینات بدنی

با انجام حرکات ورزشی و افزایش حجم ماهیچه‌های بدن می‌توانید به دوران یائسگی خود کمک کنید. ورزش موجب کاهش استرس و افزایش گردش خون در بدن می‌شود. با دریافت اکسیژن بیشتر، جریان فشار خون نیز بیشتر شده و موجب سلامتی و روشن‌تر شدن پوست نیز می‌گردد.

خواب کافی

دریافت خواب کافی موجب شادابی پوست می‌گردد. خواب اندازه کمک به جلوگیری از گودی‌های سیاه زیر چشم و همچنین موجب بازگشت انرژی مضاعف به بدن می‌شود. کمبود خواب می‌تواند موجب ایجاد تغییر در سطح هورمون‌ها و سوخت و ساز بدن شود. بنابراین ۷ تا ۹ ساعت خواب آرام نیز توصیه می‌شود.

منبع: https://mosbatemag.com

  • مثبت مگ