مجله سلامت و زیبایی مثبت مگ

مجله‌ ای خاص برای آدم های خاص - mosbatmag.com

مجله سلامت و زیبایی مثبت مگ

مجله‌ ای خاص برای آدم های خاص - mosbatmag.com

مجله سلامت و زیبایی مثبت مگ

تیم «مثبت مگ» از گردهمایی نیروهای مجرب، پر انرژی و جوان تشکیل شده است که علاقمند به تحقیق و پژوهش در مسیر دستیابی به اطلاعات معتبر و بروز دنیا هستند و مشتاق‌اند هر آنچه سلامت و کیفیت زندگی انسانی را ارتقاء می‌بخشد را برای شما فراهم آورند.

  • ۰
  • ۰

اهمیت تغذیه در دوران شیمی درمانی و پرتو درمانی

نقش رژیم غذایی در ابتلا و یا درمان انواع بیماری‌ها نظیر دیابت، چربی‌خون، پوکی استخوان و انواع سرطان‌ها بسیار برجسته و موثر است. در این مقاله به نقش تغذیه سالم در طی دوران شیمی درمانی و پرتو درمانی در بهبود بیماریهای سرطانی در مجله مثبت مگ  پرداخته‌ایم.

افرادی که تحت شیمی درمانی قرار می‌گیرند، دچار تغییراتی در سیستم بدن و سلول‌های سالم و طبیعی خود می‌شوند به طوریکه سلول‌های مخاط دهان و دستگاه گوارش و موها نیز تخت تاثیر درمان قرار گرفته و دچار تخریب می‌شوند. برای کاهش عوارض درمان بهره‌مندی از تغذیه سالم بسیار مفید خواهد بود.

راهکارهای تغذیه‌ای و رفتاری در دوران شیمی درمانی

ابتدا فکر و ذهنتان را مثبت کنید و اطمینان از درمان و بهبودی داشته باشید. سعی کنید روحیه خود را حفظ کنید و اطلاعات کافی را در مورد بیماری و روش‌های درمان کسب کنید.

شب قبل از شیمی درمانی و پرتو درمانی از غذاهای سرشار از فیبر استفاده نمایید. شاید تصور مردم بر این باشدکه بیمار در این شرایط نیاز به غذاهای پرکالری و چرب دارد، اما کاملا اشتباه است و مصرف غذاهای پرچرب باعث تاخیر در تخلیه معده و در نتیجه بروز نفخ، تهوع و استفراغ نیز می‌گردد.

وعده غذایی قبل از شیمی درمانی

وعد غذایی قبل از شیمی درمانی سرشار از کبروهیدرات باشد. شستشوی دهان با آب و نمک بعد از هر وعدۀ غذایی هم می تواند کمک کننده باشد. 

ضمن انتخاب میان وعده‌های سبک، سعی کنید به دفعات غذا میل کنید و از مواد غذایی نظیر آجیل و مغزها، پاپ کورن ساده، پنیر و کراکرهای گندمی، کره بادام‌زمینی و نان تست گندم، ماست، موز، انواع توت‌ها و بستنی‌ها همگی می‌توانند انتخاب‌های مناسبی باشند. همچنین برای دریافت پروتئین و کالری زیاد از غذاهای پرکالری و پروتئین مایع استفاده کنید.

روزهایی که احساس می کنید میل به خوردن ندارید سعی کنید مایعات زیادی بنوشید. آب برای انجام واکنش های بدن ضروری می‌باشد.

  • شکل غذا را اشتها آور و به گونه‌ای که شما را به غذا خوردن تحریک کند تغییر دهد.
  • آنتی‌اکسیدان‌ها در روزهای شیمی‌درمانی
  • برای پیشگیری از یبوست، بیماران حتما باید آب کافی بنوشند و توصیه می‌شود در رژیم غذایی روزانه‌شان از آلو یا انجیر خشکی که در آب خیس داده شده نیز استفاده کنند.
  • اشعه درمانی در ناحیه شکم انجام می‌دهند، ممکن است با مشکلی به نام «ناتوانی در تحمل لاکتوز» روبه‌رو شوند. این افراد زمانی که شیر می‌نوشند، دچار اسهال و نفخ شدید خواهند شد.
  • بسیاری از بیماران بویژه در طول چهار تا پنج روز اول پس از شیمی درمانی دچار تهوع و بی‌اشتهایی می‌شوند بنابراین توصیه می‌شود به هیچ عنوان در سه روز اول از گوشت قرمز استفاده نکنند و به جای آن گوشت‌های سفید را مصرف کنند. و همچنین مصرف فرنی و شیر برنج برای افرادی که اشتها ندارند راحت‌تر می‌باشد.

منبع: https://mosbatemag.comدریافت

  • ۹۶/۰۳/۲۲
  • مثبت مگ

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی