مجله سلامت و زیبایی مثبت مگ

مجله‌ ای خاص برای آدم های خاص - mosbatmag.com

مجله سلامت و زیبایی مثبت مگ

مجله‌ ای خاص برای آدم های خاص - mosbatmag.com

مجله سلامت و زیبایی مثبت مگ

تیم «مثبت مگ» از گردهمایی نیروهای مجرب، پر انرژی و جوان تشکیل شده است که علاقمند به تحقیق و پژوهش در مسیر دستیابی به اطلاعات معتبر و بروز دنیا هستند و مشتاق‌اند هر آنچه سلامت و کیفیت زندگی انسانی را ارتقاء می‌بخشد را برای شما فراهم آورند.

۳۵ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۶ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

مراقب کودک در هفته اول

با آمدن نوزاد به خانه هیجان زده خواهید شد، اما موضوع مهم نحوه برقرار کردن ارتباط با کودک در هفته اول است و در این رابطه ملزم به یادگیری نکاتی هستید.

چگونه میان خودم و کودکم پیوند ایجاد کنم؟

پیوند با کودک یکی از شادی‌های بزرگ والدین است. اما همیشه صحیح اتفاق نمی‌افتد، شما باید خود را با کودکی که تازه به این دنیا پا نهاده، سازگار کنید.

لحظاتی را با کودک خود بگذرانید، به طوریکه بسیار نزدیک پوست یکدیگر را حس کنید، کودک را در آغوش گرفته و نزدیک به سینه خود نگه داشته و به آرامی او را ماساژ و نوازش دهید. به طور زمزمه وار و آرام با کودکتان صحبت کنید، زیرا کودکان صدای شما را دوست دارند. به چشمان کودک نگاه کرده و هم زمان لبخند بزنید، او نیز شروع به تقلید از عبارات و حالات شما می‌کند.

خواب نوزاد چقدر است؟

بسیاری از نوزادان در ابتدا ۱۶ ساعت در شبانه روز می‌خوابند، اما نه به طور ادامه دار و ممتد، معمولا ۱ تا ۲ ساعت در هر مرتیه می‌خوابند و بعضی‌ها ۶ ساعت در شب می‌خوابند.

استفاده از نکات زیر برای بهبود خواب نوزاد:

  • هنگامیکه نوزاد موقع خوابیدن، سر و صدا می‌کند، یک تا دو دقیقه منتظر بمانید و به او نگاه کنید، خودش آرام می‌گیرد و به خواب فرو می‌رود.
  • هنگام تغذیه در طول شب و عوض کردن پوشک سکوت کنید، و تلاش نکنید که کودک را از خواب بیدار کنید.
  • در طول روز فعال بوده و با کوک بازی کنید، تا تعداد ساعات بیشتری بیدار باشد و شب هنگام به راحتی بخوابد.

زمانبندی شیردهی چگونه است؟

اگر از شیر خشک استفاده می‌کنید هر ۲ تا ۳ ساعت یکبار و اگر از سینه مادر تغذیه می‌کند، ۱ تا ۲ ساعت یکبار شیر دهی را انجام دهید.

۱۰ تا ۱۵ دقیقه از هر پستان و یا اینکه ۶۰ تا ۹۰ گرم از شیر خشک در هر بار تغذیه استفاده کنید.

حمام بردن کودک چه زمان انجام شود؟

نوزاد تازه متولد شده را بهتر است تا قبل از افتادن بند ناف به حمام نبرید زیرا احتمال بروز عفونت نیز وجود دارد.

منبع: مثبت مگ

  • مثبت مگ
  • ۰
  • ۰

برخی از بیماری‌ها در بین مردان رواج بیشتری داشته و شانس ابتلا به آنها در مردان بالاتر از زنان می‌باشد به همین منظور انجام آزمایش‌های ضروری به صورت دوره‌ای نیر توصیه می‎شود.

دیابت نوع ۲

یک سوم از مردم آمریکا مبتلا به دیابت هستند و خود نیز بی‌خبرند. دیابت کنترل نشده منتهی به امراضی چون بیماری قلبی، سکته مغزی، بیماری کلیوی، آسیب دیدگی عروق خونی، شبکیه چشم، کوری و همچنین بیماری اعصاب و ناتوانی جنسی می‌گردد. اما این اتفاقات قابل پیشگیری است و تنها با تشخیص زود هنگام، رژیم غذایی، کاهش وزن و استفاده از دارو می‌توان آنها را کنترل نمود.

سطح کلسترول

سطح بالای کلسترول در خون موجب ساخته شدن پلاک چسبنده در دیواره شریان‌های خونی می‌گردد، و این خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می‌دهد. تصلب شریان، سخت و تنگ شدن عروق، برای سال‌های بسیاری می‌توانند بدون علایم پیشرفت کنند. با گذشت زمان منجر به حملات قلبی و سکته نیز می‌گردد. تغییر در شیوه زندگی و استفاده از داروها می‌توانند موجب کاهش کلسترول بد و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش دهند.

سرطان بیضه

این یک سرطان نادر است که در بیضه مردان رشد می‌یابد. جاییکه غدد تناسلی اسپرم تولید می‌کنند. اغلب در سنین بین ۲۰ تا ۵۴ سالگی رخ می‌دهد. مردانی که دارای سابقه خانوادگی و یک بیضه نزول نکرده هستند، در ریسک بیشتری قرار دارند، و به طور کلی با مشاهده علایمی نظیر وجود یک توده سخت، برآمدگی هموار و یا تغییر در سایز و شکل بیضه حتما باید تست‌های لازم را انجام دهید.

سرطان پوست

خطرناک‌ترین نوع سرطان پوست ملانوما است. آغاز آن از سلول‌های تخصصی به نام ملانوسیت که مسئول تولید رنگ هستند، می‌باشد. در مردان مسن‌تر شانس ابتلا دو برابر بیشتر در زنان در همان حدود سنی است. همچنین احتمال بروز سرطان غیر ملانومی و سلول سنگفرشی در مردان ۲ تا ۳ برابر بیشتر از زنان است. ابتللا در افرادی که زمان بیشتری در معرض نور خورشید هستند، بالاتر است.

غربالگری برای سرطان پوست

انجمن سرطان آمریکا و درماتولوژی توصیه می‌کند، افراد با مشاهده هر گونه تغییر در علایم بر روی پوست خود از جمله شکل، رنگ و اندازه دقت کنند. درمان به هنگام سرطان پوست بسیار اثر بخش و کم ضرر خواهد بود.

منبع: مثبت مگ

  • مثبت مگ
  • ۰
  • ۰

آیا شما اختلال مزاج دارید؟

اگر احساسات و رفتار شما در یک بازه زمانی طولانی خارج از اراده و کنترل شما باشد، حتما شما دارای یک اختلال رفتاری می‌باشید. چندین نوع مختلف از اختلالات خلقی وجود دارد که همه آنها قابل درمان می‌باشد.

اختلالات دو قطبی

این اختلال موجب نوسانات خلقی شدید، که شامل احساس افسردگی شدید تا اوج عاطفی (شیدایی) می‌شود. در طول مدت اوج، این افراد دارای انرژی بسیار، تفکرات سریع و به طور غیر منتظره پرحرف هستند. شما ممکن است خیلی کارها را به شیوه‌های ناسالم و غیره منتظره انجام دهید. این حالات ممکن است چند بار در سال و یا چندین مرتبه در طی هفته رخ دهد تا آنجاییکه سلامت روان خود را از دست دهند.

درمان اختلال دو قطبی

برای درمان اختلال دو قطبی مراجعه به یک روانپزشک که برای شما تجویز دارو همراه با دوره گفتار درمانی داشته باشد مناسب است. بدینوسیله بر روی حل مشکلات محیط کار و خانواده تمرکز می‌کند. در مسیر درمان داروهای ضد افسردگی، ضد روان پریشی، ضد اضطراب و تثبیت کننده، بسیار به این بیماری کمک می‌کنند، و در موارد حاد الکتروشوک درمانی، که با عبور دادن جریان الکتریکی در مغز به برخی از این بیماران کمک می‌کند، صورت می‌پذیرد.

اختلال افسردگی بزرگ

این اختلال افسردگی بالینی و یا افسردگی ساده نامیده می‌شود. این نوع افسردگی دارای دوره‌های طولانی مدت حزن و اندوه است که بسیار عود کننده و برگشت پذیر است. این بیماری علایمی نظیر ناامیدی، از دست دادن علاقه به چیزهایی که قبلا برایتان لذت بخش بود، حس عصبانیت، خالی بودن، پریشانی و عدم برخورداری از خواب نرمال را نیز شامل می‌شود. بعضی افراد با داشتن این بیماری از نوع حاد برخی از علایم کوچک بیماری دو قطبی را نیز دارا هستند.

درمان اختلال افسردگی بزرگ

برای این افراد صحبت و تحت درمان قرار گرفتن با یک روان درمان و یا گفتار درمان توصیه می‌شود. همچنین شرکت در جلسات گروهی و صحبت با افرادی که مشکلات مشابه با شما دارند بسیار مفید می‌باشد. اگر شما داری حالات شدید باشید، دارو برایتان تجویز می‌شود.

اختلال افسردگی مزمن

این نوع از اختلال که از نوع عمده و بزرگ افسردگی است و علایم آن حداقل ۲ سال ماندگار است. این بیماری از ترکیب دو نوع قبلی اختلال به نام‌های اختلال خویی و مزمن به وجود می‌آید.

درمان افسردگی مزمن

برای درمان این بیماری از روش‌های درمان شناختی رفتاری کمک می‌گیرند، به گونه‌ای که شما با یادگیری درباره حالت و وضعیتتان، کارهایی را انجام خواهید داد که کمک به فکر و رفتارتان می‌کند. که می‌تواند شامل انعکاس، مدیتیشن، یادداشت‌های روزانه و دارو باشد.

اختلال قبل از قاعدگی

این حالت شبیه سندروم قبل از قاعدگی است اما شدیدتر، شما ممکن است احساس غم، عصبانیت، تحریک پذیری در حدود ۷ تا ۱۰ روز قبل از قاعدگی داشته باشید. علت هنوز نامشخص است.

درمان اختلال قبل از قاعدگی

مواردی از قبیل ورزش، دوری از الکل و کافئین و داشتن رژیم غذایی سالم و غنی از ویتامین B6 و منیزیم بسیار کمک کننده می‌باشد و در موارد شدید، پزشک داروی ضد افسردگی در بازه زمانی شروع تخمک‌گذاری و عادت ماهانه برایتان تجویز می‌کند.

منبع: مثبت مگ

  • مثبت مگ
  • ۰
  • ۰

دلایل خستگی ذهن

خستگی ذهن چیست؟

خستگی ذهن یک وضعیت پزشکی نیست. این یک اصطلاح مورد استفاده برای برخی از علایم این بیماری است که می‌تواند بر روی توانایی فکر کردن تاثیر گذار باشد. در این حالت شما ممکن است دچار یک گیجی و آشفتگی شوید که تمرکز خود را بر روی کلمات از دست دهید.

بارداری

بسیاری از خانم‌های باردار در دوران بارداری بعضی چیز‌ها رو به سختی به خاطر می‌آورند. حمل نوزاد موجب تغییرات در جهات مختلف بدن می‌گردد. ترشح مواد شیمیایی برای حمایت و تغذیه نوزاد ممکن است، موجب بروز مشکلات حافظه‌ای گردد.

بیماری ام اس

این بیماری دستگاه عصبی مرکزی را مبتلا می‌کند و حدود نیمی از افراد مبتلا به ام اس مشکلاتی در رابطه با حافظه، توجه و برنامه‌ریزی دارند. آموزش و تمرین‌های یادگیری تا حدودی می‌تواند به این افراد کمک کننده باشد.

دارو

برخی از انواع دارو‌ها اگر بیش از حد مصرف شوند، می‌توانند دلیلی بر خستگی ذهن باشند. اگر شما با مصرف دارویی خاص دچار مشکل در تفکر و حافظه می‌گردید، سریعا با پزشک خود تماس بگیرید.

درمان سرطان

شیمی درمانی یک درمان با داروهای بسیار قوی برای افرا مبتلا به سرطان است که گاهی اوقات بیماران را دچار مشکلاتی در یادآوری نام و سایر جزئیات می‌کند. این حالت معمولا سریع از بین می‌رود، اما برخی افراد ممکن است طولانی مدت تحت تاثیر این موضوع قرار گیرند.

یائسگی

زنان در مرحله یائسگی در زندگی خود دچار مشکلات حافظه و فراموشی می‌گردند. این حالت یکسال بعد از آخرین دوره عادت ماهانه و در حدود ۵۰ سالگی رخ می‌دهد. همراه با فراموشی و خستگی ذهنی دچار گر گرفتگی، تعریق و یا تپش قلب نیز می‌شوند. که با کمک گرفتن از برخی دارو‌ها و مکمل‌های هورمونی می‌توانند تا حدی این علایم را کاهش دهند.

خواب

شما نیاز به خوابیدن برای کمک به کارکرد مغز دارید، اما خواب بیش از اندازه خود نیز مشکل حافظه و خستگی ذهن را ایجاد می‌کند. مناسب‌ترین زمان برای خواب ۷ تا ۹ ساعت است.

لوپوس

بیماری طولانی مدت لوپوس که حمله به سیستم دفاعی بدن می‌کند و علایم آن در موارد مختلف می‌تواند، متفاوت باشد. در حدود نیمی از افراد مبتلا به لوپوس مشکلات حافظه، گیجی و تمرکز نیز وجود دارد. درمان و علاجی برای این بیماری وجود ندارد، اما دارو و روان درمانی کمک کننده است.

منبع: مثبت مگ

  • مثبت مگ
  • ۰
  • ۰

هورمون شما، سلامت شما

احساس نفخ و یا تحریک پذیری دارید؟ و یا در کل حس خوبی ندارید؟ عدم تعادل هورمونی می‌تواند مشکلاتی از این قبیل را به وجود آورد. هورمون‌ها پیام‌رسان‌های شیمیایی هستند که بر روی سلول‌ها و عملکرد ارگان‌های بدن تاثیر‌گذار هستند. تغییر یافتن سطح هورمونهای شما در زمان‌های مختلف زندگی، مانند دوره پریود، بارداری و یا یائسگی طبیعی است. اما برخی از دارو‌ها و مسائل مربوط به سلامتی، سطح هورمون‌های بدن را دچار تغییرات می‌کنند.

 دوره‌های نامنظم عادت ماهانه

پریود اکثر خانم‌‍‌ها هر ۲۱ تا ۳۵ روز یکبار تکرار می‌شود. اگر عادت ماهانه شما در این بازه زمانی رخ نداد و یا با تغیرات نامنظمی همراه بود، ممکن است ترشح هورمون‌های استروژن و پروژسترون بدن شما بالا و پایین شده باشد. اگر شما در دوره سنی ۴۰ تا ۵۰ سالگی هستید، می‌تواند دلیلی بر یائسگی و یا سندروم تخمدات پلی کیستیک باشد، که باید با پزشک خود مطرح کنید.

مشکلات خواب

اگر شما به اندازه کافی از خواب خوبی برخوردار نیستید، احتمالا هورمون‌های شما د راین مسئله تاثیرگذار هستند. پروژسترون هورمونی است که توسط تخمدان‌های شما ترشح می‌شود و کمک به کاهش خر و پف می‌کند و اگر سطح پروژسترون کمتر از حد معمول باشد موجب کم خوابی، گر گرفتگی و تعریق شبانه در شما می‌گردد.

آکنه مزمن

جوش زدن قبل و در حین عادت ماهانه طبیعی است. اما اگر این آکنه‌ها پاکسازی نگردند، نشانه‌ای از مشکلات هورمونی است. غده‌های چربی که بیش از حد ترشح کنند، موجب مازاد آندروژن که یک هورمون مردانه در بدن است، می‌گردند، این هورمون هم در زنان و هم در مردان نیز وجود دارد. آندروژن همچنین بر روی سلول‌های پوست و فولیکول‌های مو تاثیر‌گذار است و این مسئله باعث مسدود شدن منافذ پوست، و بروز آکنه نیز می‌گردد.

ابهام حافظه

کارشناسان هنوز به طور قطع درباره تاثیرگذاری هورمون‌ها بر روی مغز مطمئن نیستند. آنچه آنها می‌دانند، تغییرات استروژن و پروژسترون است که موجب کاهش حافظه می‌گردد. بعضی‌ها معتقدند استروژن  بر روی مواد شیمیایی مغز که انتقال دهنده‌های عصبی نام دارند نیز می‌تواند تاثیر‌گذار باشد. مشکلات توجه و حافظه از مسائل رایج دوران یائسگی هستند.

مشکلات شکم

روده شما یک خط باریک می‌باشد که مملو از سلول‌های کوچک است. این سلول‌ها گیرنده‌‌های پاسخگو به هورمون‌های استروژن و پروژسترون هستند. در زمان عادت ماهانه این هورمون‌ها دچار نوسانات می‌گردند که مشکلاتی از قبیل نفخ، تهوع، اسهال و هضم غذا به وجود می‌آورند و اگر شما مشکلات گوارشی و همچنین مسائل مربوط به خستگی و آکنه دارید، سطح هورمون‌های شما ممکن است پایین باشد.

خستگی مداوم

آیا شما تمام وقت خسته هستید؟ خستگی یکی از علایم رایج عدم تعادل هورمونی است. مازاد پروژسترون موجب خواب آلودگی می‌شود و اگر غده پروانه‌ای شکل تیروئید در گردنتان هورمون کمتری ترشح کند، ممکن است انرژی شما تحلیل رود. با یک تست خون ساده به نام پانل تیروئید سطح هورمون شما مشخص می‌گردد.

منبع: مثبت مگ

  • مثبت مگ
  • ۰
  • ۰

شاید تا کنون شما از محصولات ضد پیری به منظور بهبود چهره خود استفاده کرده باشید. اما آیا تا کنون درباره پیری دست‌های خود فکری کرده‌اید؟ آنها هم مانند چهره پیر می‌شوند. دست‌ها در برابر آسیب‌های نور خورشید و همچنین آلاینده‌های زیست محیطی و شوینده‌ها نیز آسیب پذیر هستند و بسیار در معرض ساییدگی و پارگی قرار می‌گیرند. به دلیل اینکه کارهای بسیاری با دست‌هایمان انجام می‌دهیم، گاهی اوقات آنها از سن ما پیر‌تر جلوه می‌کنند.

در ادامه به چند مورد از چالش‌های مواجه با پیری دست‌ها می‌پردازیم.

شستشوی بیشمار دست‌ها:

یکی از مشکلات عمده در طی روز می‌باشد، که دارای اثر خشک کننده بر روی پوست هستند و آنها موجب بروز چین و چروک و پیری دست‌ها می‌گردند.

چه کاری باید انجام داد؟

بعد از هر بار شستشو دست‌ها با آب و مواد شوینده از یک لایه مرطوب کننده ضخیم استفاده کنید. همچنین از محصولات مشابهی که برای صورت استفاده می‌کنید برای دست‌هایتان استفاده نمایید و در هنگام روز از آنتی اکسیدان زیر ضد آفتاب و در هنگام شب یک رتینول ملایم و یا ترتینوئین استفاده نمایید.

جذب نور خورشید توسط دست‌ها:

نور خورشید موجب نازک شدن پوست دست‌ها می‌گردد و این اتفاق از گذر زمان و پیر شدن نمی‌باشد، بلکه در معرض نور خورشید قرار گرفتن است که موجب بروز لک‌ها و خال‌های قهوه‌ای رنگ و پیری دست‌ها می‌گردند. همچنین نور خورشید موجب کاهش ضخامت پوست، کلاژن و خاصیت کشسانی پوست می‌گردد.

چه کاری باید کرد؟

اشعه UVA خورشید به راحتی از شیشه پنجره ماشین و ساختمان‌ها عبور می‌کند. بنابراین بهترین گزینه در حین رانندگی علاوه بر ضد آفتاب استفاده از دستکش می‌باشد. برای آسیب‌هایی که هم اکنون به وجود آمده درمان اصلاحی مانند IPL و لیزر فرکشنال در نظر گرفته می‌شود، این درمان مناسب بوده زیرا هیچ‌گونه پارگی و خراشی در دست ایجاد نمی‌کند و شما بعد از آن به راحتی به فعالیت‌های روزمره خود می‌توانید ادامه دهید.

برجسته شدن رگ‌های دست:

با افزایش سن چربی زیر پوست رفته رفته کمتر می‌شود و به دنبال آن ورید‌ها و رگ‌های دست نیز حالت بیرون زده و برآمده پیدا می‌کنند.

چه کاری باید کرد؟

با استفاده از هیالورونیک اسید شما می‌توانید نقاط فرو رفته و خالی شده از چربی را پر کنید و رگ‌های خود را استتار کنید.

اما با انجام مراقبت‌های اساسی و پیشگیرانه می‌توانید روند پیری دست‌ها رو به تعویق بیاندازید.

منبع: مثبت مگ

  • مثبت مگ
  • ۰
  • ۰

رابطه چهره و سلامتی

پوست و چشم زرد

این زردی است. هنگامیکه سلول‌های قرمز خون شکسته می‌شود، بدن شروع به ساختن بیش از حد از یک محصول زائد می‌کند. این اتفاق در نوزادان تازه متولد شده تا قبل از هفته ۳۸ رایج است و معمولا بی ضرر می‌باشد، زیرا کبد آنها به اندازه کافی بالغ نیست. در بزرگسالان زردی می‌تواند به معنی مشکلات جدی، مانند عفونت‌های ویروسی (هپاتیت و مونوکلئوز) کیسه صفرا و لوزالمعده می‌باشد.

خال‌های هشدار دهنده

تعدادی لک و برآمدگی‌هایی که اغلب تیره هستند در چهره وجود دارد. اکثرا آنها بدون خطر بوده اما معاینه پوست می‌تواند در تشخیص سرطان کمک کننده باشد. هنگامی که یک خال به وجود آمد شما مشخصه‌های ABCDEs را به یاد آورید.

عدم تقارن: آیا شکل هر طرف خال متفاوت است؟

مرز: آیا دندانه دار است؟

رنگ: آیا ناهموار است؟

قطر: آیا از یک نخود بزرگتر است؟

در حال تکامل: آیا در چند هفته گذشته تغییرات داشته؟

زخم

 افرادی که اطراف دهان و لب‌هایشان از طریق ویروس تبخال نوع ۱ زخم‌های سرد به وجود می‌آید. این ویروس در بدنشان خواهد ماند و وقتی که شما بیمار، مضطرب و یا خسته هستید و یا طولانی مدت در آفتاب قرار گرفتید، این زخم‌ها ممکن است سر باز کند. آنها معمولا خود به خود درمان می‌شوند، اما اگر این بیماری در شما باقی ماند و  تکرار شد، پزشک دارو درمانی را پیشنهاد خواهد داد.

لب‌های ترک خورده

بعضی از مردم خصوصا در فصل زمستان لب‌هایشان ترک خورده و خشک است. مرطوب کننده‌ها در حفظ و نگهداری رطوبت لب‌ها بسیار موثر هستند. وقتی بدن به اندازه کافی آب دریافت نکند، لب‌های خشک نشانه‌ای از یک مشکل سلامتی مانند کم آبی هستند. این خشکی همچنین می‌تواند یک واکنش آلرژیکی به یک دارو مانند استروئیدها باشد.

 لک‌های پروانه‌ای

اکثر لک‌ها و جوش‌ها جدی نبوده و  خود به خود درمان می‌شوند .اما یک نوع آن که در دو طرف گونه‌ها به صورت پروانه‌ای شکل ظاهر می‌شود، یک نشانه رایج از بیماری لوپوس است. در این بیماری دستگاه ایمنی به اندام‌ها و بافت‌های بدن آسیب می‌رساند و همراه با تب سفتی و درد در مفاصل و انگشتان که در هوای سرد آبی رنگ می شوند، همراه است.

رشد مو در مکان‌های غیر معمول

رشد مو زائد در جاهایی از صورت مردان مانند گوش، ابرو و در زنان در چانه اتفاق می‌افتد. در زنان جوان‌تر موهای زائد صورت مربوط به سندروم تخمدان پلی کیستیک می‌باشد که یک اختلال در بارداری است.

افتادگی پلک

پزشکان به این بیماری پتوز می‌گویند، این حالت در یک و یا هر دو چشم رخ می‌دهد و در موارد شدید ممکن است، موجب عدم بینایی گردد. شما ممکن است با این عارضه متولد شوید و یا بعد‌ها دچار گردید. اغلب بی‌خطر است اما می‌تواند یک نشانه از یک مشکل در مغز، کاسه چشم و اعصاب باشد. اگر شما علایم دیگری نظیر دو بینی، ضعف عضلات، مشکل بلع و سر درد داشتید حتما به پزشک مراجعه کنید زیرا می‌تواند نشانه سکته مغزی باشد.

عدم حرکت در یک طرف صورت

اگر شما نمی‌توانید یک طرف بدن خود را حرکت دهید ، کمک پزشکی دریافت کنید. اما اگر علایم دیگری ندارید ، ممکن است دچار مشکل فلج بل شده باشید. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که یک ویروس اعصاب صورت را تحت فشار قرار داده باشد و موجب تورم شده باشد. این حالت معمولا چند روز و یا چند هفته موجب ضعیف شدن یک طرف صورت میشود و ممکن است احساس درد در پشت گوش و فک داشته باشید که این حال معمولا جدی نبوده و بین ۳ تا ۶ ماه بهبود می‌یابد.

منبع: مثبت مگ

  • مثبت مگ
  • ۰
  • ۰

خال یه توده خوش‌خیم ملانوسیتیس است، این سلو‌ها به پوست رنگ می‌دهند و تعداد کمی از خال‌ها تبدیل به سرطان می‌شوند. خال غیر معمول و غیر طبیعی در طول زمان ممکن است تبدیل به ملانوم گردد. خال طبیعی به شکل تخت بوده و در طول زمان رشد می‌کند و سطح پوست معمولا صاف و هموار است. خال‌هایی که ممکن است سرطانی باشند، اغلب دارای شکل‌های نامنظم، رنگ بسیار تیره‌تر و اندازه بزرگتر از یک پاک‌کن هستند. اکثر این خا‌ل‌ها در دوران جوانی ایجاد می‌شوند.

خال بی‌قاعده

خال‌های غیر معمول سرطان نیستند، اما می‌توانند تبدیل به سرطان گردند. آنها در مناطقی از بدن که در معرض نور خوشید هستند، ساخته می‌شوند. خال‌های غیر معمول ممکن است بزرگتر و یا شکل نامنظم‌تری با مرزهای محو شده داشته ‌باشند. همچنین ممکن است صاف و یا برجسته، سطح صاف و یا خشن، همراه با رنگ‌های صورتی، قرمز، قهوه‌ای مایل به زرد و قهوه‌ای داشته باشند.

شناخت ویژگی‌های ABCDEs

اکثر خال‌های بدن یک فرد شبیه به یکدیگر است. خال‌ها و کک و مک در بدن به یک شکل هستند، اگر متوجه تغییرات و تفاوت در آنها شدید، ممکن است یکی از مشخصات ABCDEs ملانوما باشد و باید توسط متخصص مورد بررسی قرار گیرد. زیرا ممکن است سرطانی گردند. ویژگی‌های ABCDEs بسیار با اهمیت هستند، به طوریکه لازم است آنها را فرا گیرید. در ادامه مطلب درباره آنها بیشتر خواهیم گفت.

A برای عدم تقارن

عدم تقارن به معنی تطابق نداشتن یک طرف خال با طرف دیگر است. خال‌های عادی و نرمال متقارن هستند. هنگام بررسی یک خال و یا کک و مک با تصور یک خط فرضی بین خال هر دو طرف را مقایسه کنید و اگر نامتقارن بودند با یک متخصص پوست مطرح کنید.

مشخصه Bبرای مرز

اگر مرز و یا لبه‌های خال پاره پاره، تار و یا نامنظم بودند نیاز به مراجعه به متخصص دارید زیرا ضایعات ملانوما اغلب مرزهای ناهموار دارند.

مشخصه C برای رنگ

خالی که در سرتاسر خود رنگ یکسانی نداشته باشد و یا سایه‌های قهوه‌ای مایل به زرد، قهوه‎ای، سیاه، سفید، آبی و یا قرمز داشته باشد مشکوک است. یک خال عادی معمولا یک سایه رنگ دارد. توجه داشته باشید خال‌هایی که سایه‌های متفاوت، تیره‌تر و یا روشن‌تر دارند حتما توسط پزشک معاینه شوند.

مشخصه D برای قطر

خالی مشکوک است که قطری بزرگتر از یک مداد پاک‌کن داشته باشد.

مشخصه E برای تکامل

خالی که در حال تحول، کوچک شدن، رشد کردن، تغییر رنگ و همراه با خارش و خونریزی باشد، باید مورد بررسی قرار گیرد. اگر بخشی از خال رشد و یابلندتر شود حتما نزد پزشک مراجعه نمایید. ضایعات ملانوما اکثر سریع رشد کرده و بزرگ می‌شوند.

نکاتی برای غربالگری خال

انجام معاینات پوستی را به طور منظم انجام دهید. محل رایج ملانوم در مردان در پشت و در زنان در ساق پا می‌باشد، اما خال‌های مشکوک در کل بدن هر یکماه یکبار باید مورد بررسی قرار گیرند. از نوک سر شروع کنید و تا پایین اندام پیش روید. نواحی پنهان مانند بین انگشتان دست و پا، کشاله ران، کف پاها، پشت زانو، پوست سر و گردن و مناطق پشتی نیز با کمک یک آینه دستی و یکی از اعضای خانواده نیز بازدید و بررسی گردد. با عکس گرفتن از خال‌ها و ثبت تاریخ تغییرات آنها به امر تشخیص می‌توانید بسیار کمک کنید. اگر در سنین نوجوانی، دوران بارداری و یایئسگی هستید، به دلیل تغییرات هورمونی بدن توجه ویژه به خال‌هایتان داشته باشید.

چگونه خال‌ها ارزیابی می‌شوند؟

اگر شما با یک خال و لکی مواجه شدید، که یکی از مشخصه‌های ABCDEs و یا حساس به خارش و تراوش، حالت فلس فلس و یا یک قرمزی و تورمی در زیر خال وجود داشت، حتما نزد پزشک مراجعه نمایید. دکتر به منظور یافت سلول سرطانی ممکن است اقدام به نمونه برداری از بافت مشکوک کند.

منبع: مثبت مگ

  • مثبت مگ
  • ۰
  • ۰

انواع سرطان پوست

پرایمر در ابتلا به سرطان پوست

ملانوم بدخیم خصوصا در مراحل پیشرفته، بسیار جدی بوده و درمان نیز مشکل می‌باشد. تشخیص زودهنگام می‌تواند بقا را افزایش دهد. سرطان پوست غیر ملانوما شامل کارسینوم سلول بازال و کارسینوم سلول سنگفرشی می‌باشد هر دو رایج هستند و اگر زودهنگام تشخیص داده و درمان شوند قابل بهبودی هستند. افرادی که یکبار مبتلا به سرطان پوست بوده‌اند، ریسک بیشتری نسبت به ابتلا مجدد دارند، بنابراین حداقل یک بار در سال باید چکاپ شوند.

ملانوما

ملانوما نوع رایج از انواع سرطان پوست نیست، اما بسیار جدی و بالقوه برای مرگ است. علایم احتمالی ملانوما شامل تغییر در ظاهر یک خال و یا رنگدانه یک ناحیه است. اگر متوجه تغییر در رنگ، سایز و شکل خال‌ها، عدم تقارن، خارش و خونریزی شدید با پزشک مشورت کنید.

سرطان سلولی فلسی

این سرطان پوست غیر ملانومی ممکن است به شکل یک غده قرمز رنگ که به صورت پوسته پوسته و همراه با خونریزی است، رشد کند و این پوسته‌ها توسعه می‌یابند و به زخمی که درمان‌پذیر نمی‌باشد تبدیل می‌گردند. بر روی بینی، پیشانی، گوش، لب پایین، دست‌ها و دیگر مناطق در معرض نور آفتاب در بدن رخ می‌دهد. سرطان کارسینوم سلول سنگفرشی قابل درمان است. اگر این سرطان در مرحله پیشرفته باشد، درمان بستگی به مرحله آن دارد.

بیماری بوون

بیماری بوون، کارسینوم سلول سنگفرشی در محل نامیده می‌شود. یک نوع از سرطان پوست است که گسترش ظاهری روی پوست دارد در مقابل کارسینوم سلول سنگفرشی می‌تواند به سمت داخل بدن رشد و گسترش پیدا کند. بیماری بوون شبیه پوسته‌پوسته شدن همراه با تکه‌های مایل به قرمز، ممکن است با اگزما، بثورات، قارچ و پسوریازیس اشتباه گرفته شود.

کارسینوم سلول بازال

کارسینوم سلول بازال رایج‌ترین نوع سرطان با ساده‌ترین درمان است. زیرا این بیماری به آرامی در بزرگسالان گسترش می‌یابد.  ‌تومورهای این بیماری در اشکال مختلف شامل، یک دست‌انداز سفید یا مومی شکل، مرواریدوار اغلب با عروق خونی قابل مشاهده بر روی گوش، گردن، و یا چهره وجود دارند. این تومورها به شکل مسطح، پوسته‌پوسته و گوشتی با رنگ قهوه‌ای برروی پشت یا قفسه سینه بوده و به ندرت به صورت جوش‌های مومی شکل و سفید رنگ خواهند بود.

سرطان پوست غیر رایج

یک نوع غیر معمول سرطان پوست شامل سارکو کاپوزی می‌باشد، به طور عمده در افراد با سیستم ایمنی ضعیف دیده می‌شود. سرطان غدد سباسه، یک سرطان تهاجمی است که منشاء آن در غدد چربی بوده و معمولا در مناطق در معرض نور آفتاب بر روی سر، گردن، بازوها، و ساق پاها رخ می‌دهد و به سایر نقاط بدن گسترش پیدا می‌کند.

چه کسانی سرطان پوست می گیرند و چرا؟

در معرض آفتاب قرار گرفتن بزرگترین دلیل سرطان است. اما سرطان پوست نه تنها در معرض نور خورشید رخ می‌دهد، بلکه عوامل دیگری نظیر خطرات زیست محیطی، اشعه‌های درمانی و حتی ژنتیک نیز تاثیر گذارند. در زیر افراد با ریسک بالا آورده شده است:

کاهش خطر ابتلا به سرطان پوست

اجتناب از قرار گرفتن در معرض نور خورشید در بین ساعات ۱۰ صبح تا ۴ بعد از ظهر، زیرا در این بازه زمانی بیشترین اشعه ماوراء بنفش وجود دارد. توجه به استفاده از کرم ضد آفتاب با SPF 30 و همچنین پوشیدن کلاه و عینک و توجه به خال‌های در حال تغییر و زخم‌هایی که بهبود نمی‌یابند، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

منبع: مثبت مگ

  • مثبت مگ
  • ۰
  • ۰

دوست داشتن توت فرنگی اصلا سخت نیست، این یاقوت‌های مورد علاقه و خوشمزه را به وعده‌های غذایی روزانه خود در مدل‌های مختلف خواه پخته، منجمد، مخلوط و یا تازه چیده شده اضافه کنید. اما طبق تحقیقات به عمل آمده توت فرنگی صرف نظر از طعم بسیار عالی که دارد، یکی از سالم‌ترین خوردنی‌هایی است که دارای خواص فراوانی، است که در زیر بیشتر به آن می‌پردازیم.

فقط مصرف ۸ عدد توت فرنگی و یا در حدود یک فنجان می‌تواند یک تغذیه قدرتمند و مفید باشد. در حقیقت این یک فنجان به صورت یک میوه همه کاره عمل می‌کند و بیشتر از یک پرتقال دارای ویتامین سی، نصف قند یک سیب، یک سوم کالری یک موز و دو برابر فیبر یک وعده انگور را دارا است.

سلامت قلب

تحقیقات نشان می‌دهد که با اضافه کردن توت فرنگی به وعده‌های غذایی خود موجب دفع بیماری‌های قلب و عروق و فشار خون می‌گردید. این میوه با داشتن مواد مغذی نظیر فیبر، پتاسیم، آنتی اکسیدان، ویتامین سی موجب حمایت از قلب می‌شود. همچنین مطالعات بیشتر نشان دهنده کاهش ریسک ابتلا به حمله قلبی نیز می‌باشد. در رابطه با خانم‌ها جالب است بدانید، آنهایی که سه وعده توت فرنگی و ذغال اخته غنی از آنتوسیانین استفاده می‌کنند، در حدود ۳۰ درصد ریسک حملات قلبی نسبت به خانم‌هایی که مصرف نمی کنند، پایین‌تر است.

افزایش حافظه

خوردن توت فرنگی به طور منظم کمک به قوی شدن حافظه شما در هر سنی که باشید، می‌کند. آنتی اکسیدان‌ها، غنی از ترکیبات شناخته شده فلاونوئیدها هستند، که به عنوان آنتی اکسیدان و ضد التهاب عمل می‌کنند. محققان معتقدند توت فرنگی کمک به جبران اثرات منفی استرس و التهابی که در اثر از دست دادن حافظه مغزی رخ می‌دهد، می‌کند. یک گزارش منتشر شده در سالنامه نورولوژی اذعان دارد رژیم غذایی غنی از توت فرنگی موجب به تاخیر انداختن پیری تا ۲٫۵ سال می‌شود. این مطالعات بر روی حیوانات نیز نشان داد که موجب افزایش عملکرد مغز و حافظه می‌گردد.

مبارزه با سرطان

توت فرنگی حاوی مواد مغذی مانند فیبر، فولات، اسید الاجیک، فلاونوئید و ویتامین سی است، که موجب کاهش ریسک ابتلا به سرطان نیز می‌گردد. این ترکیبات به کمک یکدیگر در جهت کاهش آسیب سلولی ناشی از التهاب و استرس اکسیداتی عمل می‌کنند. در تحقیقات انجام شده بر روی حیوانات اسید الاجیک و تانن موجود در توت فرنگی، تمشک و گردو باعث مهار سلول‌های سرطانی می‌گردند.

منبع: مثبت مگ

  • مثبت مگ