مجله سلامت و زیبایی مثبت مگ

مجله‌ ای خاص برای آدم های خاص - mosbatmag.com

مجله سلامت و زیبایی مثبت مگ

مجله‌ ای خاص برای آدم های خاص - mosbatmag.com

مجله سلامت و زیبایی مثبت مگ

تیم «مثبت مگ» از گردهمایی نیروهای مجرب، پر انرژی و جوان تشکیل شده است که علاقمند به تحقیق و پژوهش در مسیر دستیابی به اطلاعات معتبر و بروز دنیا هستند و مشتاق‌اند هر آنچه سلامت و کیفیت زندگی انسانی را ارتقاء می‌بخشد را برای شما فراهم آورند.

  • ۰
  • ۰

یائسگی در زبان انگلیسی به معنای قطع مرحله کلافه کننده زندگی (menstruation) و به تعبیر زبان فارسی به عنوان بروز یاس و
نا امیدی در باروری تعبیر می‌گردد. در ادامه با ما همراه باشید تا بدانیم یائسگی یاس و نا امیدی همراه دارد یا خیر؟

در گذشته دیدگاه و تفکر منفی درباره یائسگی زنان وجود داشت، بطوریکه یائسگی را ازکارافتادگی و ناتوانی و آغازی برای پیری و افسردگی در زنان می‌پنداشتند. درست است که این دوران زن را به لحاظ فیزیولوژیکی و روانی دچار بحران‌های عمیقی می‌کند، اما با پیشرفت سطح فرهنگی و خدمات بهداشتی درمانی و شناخت تغییرات زیستی زنان در عصر امروز یائسگی را یک روند بیولوژیکی طبیعی بدن می‌دانند نه یک مشکل بالینی، در حقیقت یائسگی بخش طبیعی و اجتناب ناپذیر در زندگی همه زنان می‌باشد. اما با اطلاع از ویژگی‌های این دوران و رعایت مسایل تغذیه‌ای، بهداشی و ایجاد تعادل هورمونی به خوبی می‌توان این دوران را به تعویق انداخته و با آن کنار آمد.

یائسگی

اتفاق یائسگی در ابتدا با یک عادت ماهانه نامرتب شروع شده و در ادامه با کاهش تولید و ترشح کمتر هورمون‌های زنانه به خصوص استروژن و پروژسترون توسط تخمدان‌ها رخ خواهد داد، تا جاییکه عادت ماهانه بطور کامل قطع گردد.

علایم و نشانه‌های یائسگی

گرگرفتگی: بارزترین نشانه و علامت یائسگی گرگرفتگی است که با کاهش ترشح هورمون استروژن و عدم تعادل هورمونی موجب گشاد شدن عروق خونی و افزایش درجه حرارت پوست می‌گردد. این حالت از ۳۰ ثانیه تا ۵ دقیقه ممکن است ادامه داشته باشد، گرگرفتگی در هر زنی متفاوت خواهد بود و با استرس و فشارهای روحی تجدید خواهد شد و با لکه‌های قرمز روی سینه، گردن و بازو پدیدار می‌شود.

پوکی استخوان: با افت میزان هورمون استرژن بعد از یائسگی جذب کلسیم کاهش می‌یابد و سبب ضعیف شدن و کاهش توده و تراکم استخوان می‌گردد. یائسگی روی استخوان‌ها تاثیر گذاشته و فرد را مستعد شکستن و ترک خوردگی می‌کند.

بیماری‌های قلبی عروقی: با پایین آمدن سطح استروژن در بدن میزان کل کلسترول بالا خواهد رفت، در نتیجه شانس ابتلا به بیماری‌های قلب و عروق، سکته و سایر بیماری‌های مرتبط بالا می‌رود و برای کاهش میزان خطر، عدم استعمال دخانیات، ورزش منظم، کاهش مصرف چربی، اجتناب از کم تحرکی، مصرف غذاهای فیبردار، میوه و سبزیجات توصیه می‌گردد.

مشکلات روحی: با فرا رسیدن دوران یائسگی و ایجاد تغییرات خلق و خویی در خانم‌ها،  بسیاری از آن‌ها  احساس یاس و پیری می‌کنند، این حالات در ادامه تغییرات هورمونی به وجود می‌آیند. برای کاهش این احساسات در خانم‌ها استفاده از یک رژیم غذایی سالم و متعادل، پرهیز از مصرف سیگار و الکل، داشتن برنامه منظم ورزشی، شرکت در جلسات خانوادگی و دوری از استرس را توصیه می‌کنیم.

اختلال خواب: عارضه بی‌خوابی حدودا ۵ تا ۷ سال قبل از یائسگی تجربه می‌شود و در زمان یائسگی از شدت بیشتری برخوردار می‌گردد، بطوریکه خواب شبانه مختل شده و سبب بیدار شدن فرد از خواب همراه با تعریق لرزش پس از آن می‌شود، که فرد پس از بیدار شدن احساس ضعف و خستگی می‌کند.

کاهش میل جنسی: به علت کاهش ترشحات بافت‌های پوشاننده واژن و بروز خشکی در ناحیه تناسلی تمایلات جنسی کاهش می‌یابد و سبب بروز مشکلاتی در روابط زناشویی می‌گردد.

درمان‌های خوراکی برای رهایی از عوارض یائسگی

  • استفاده از غذاهای دریایی سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳
  • ویتامین سی شامل کیوی، پرتقال، هندوانه و انگور
  • ویتامین کا نظیر کلم ،کاهو و اسفناج
  • سنبل الطیب، زعفران، گل‌گاوزبان
  • گیاه سویا
منبع: مثبت مگ

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی