مجله سلامت و زیبایی مثبت مگ

مجله‌ ای خاص برای آدم های خاص - mosbatmag.com

مجله سلامت و زیبایی مثبت مگ

مجله‌ ای خاص برای آدم های خاص - mosbatmag.com

مجله سلامت و زیبایی مثبت مگ

تیم «مثبت مگ» از گردهمایی نیروهای مجرب، پر انرژی و جوان تشکیل شده است که علاقمند به تحقیق و پژوهش در مسیر دستیابی به اطلاعات معتبر و بروز دنیا هستند و مشتاق‌اند هر آنچه سلامت و کیفیت زندگی انسانی را ارتقاء می‌بخشد را برای شما فراهم آورند.

  • ۰
  • ۰

زمانی که دچار خارش واژن می‌شوید، ممکن است فرض کنید دچار عفونت قارچی شده‌اید. اما درمان‌های ضد قارچ هیچ تاثیری نداشته و آزمایشات هیچ علامتی از وجود عفونت را نشان نمی‌دهد. باید بدانید که دلیل خارش واژن تنها عفونت نیست و دلایل دیگری می‌تواند وجود داشته باشد. اگر شما درمان نادرستی برای این بیماری پیش بگیرید، ممکن است آسیب بیشتری به خود برسانید.

مطلب زیر را بخوانید تا دلیل خارش واژن خود و اینکه چه کاری می‌توانید درموردش انجام دهید را بدانید.

واژن شما از بافت نرمی تشکیل شده تا تمیز و سالم نگه داشته شود. درون واژن مقدار متعادلی از باکتری‌های خوب و بد وجود دارد. این باکتری‌ها، ترشحات روشن و یا سفید تولید می‌کنند که بوی بدی ندارند. اینکه مقدار این ترشحات چقدر باشد بستگی به سطح هورمون شما و چگونگی چرخه قاعدگی‌تان دارد. خارش گاه بگاه واژن طبیعی و شایع است و اغلب خودش حل می‌شود؛ اما خارش مداوم واژن ممکن است نشانه‌ای از مشکل جدی‌تری باشد، مانند:

۱- تماس با درماتیت (التهاب پوست)

اگر شما به تازگی صابون خود را تغییر داده‌اید و دچار خارش واژن شده‌اید، احتمالا درماتیت تماسی، شما را آزار می‌دهد. درماتیت تماسی زمانی پیش می‌آید که بدن شما به یک ماده تحریک کننده آلرژی داشته باشد، مانند:

کرم واژن

کاندوم لاتکس

دیافراگم لاتکس

پودر لباس‎شویی

لباس‌های تنگ

کاغذ توالت معطر

شامپو و شستشوی بدن

نرم‎کننده های پارچه

تامپون و نوار بهداشتی

فعالیت‌های طولانی مانند دوچرخه سواری، پوشیدن لباس‌های تنگ و یا لباس زیر، اسب سواری و … نیز ممکن است باعث درماتیت تماسی و خارش واژن شود.

درمان:

علت دقیق درماتیت تماسی را تعیین کنید و سپس مجرم تحریک‎کننده را حذف کنید! در بسیاری از موارد درمان خود به خود انجام می‌شود. برای کمک به فرآیند درمان، سعی کنید یک حمام ولرم ۱۵ دقیقه‌ای با چند قاشق غذاخوری جوش‎شرین در روز داشته باشید. در موارد شدید درماتیت تماسی ممکن است درمان با نسخه پزشک انجام شود.

۲- واژینوز باکتریال

واژینوز باکتریال عفونت واژن است. واژینوز باکتریال با دوش واژینال و یا رشد بیش از حد باکتری‎های بد ایجاد می شود. علایم عبارتند از:

خارش واژن

ترشحات واژن به رنگ سفید، خاکستری، یا سبز کم‌رنگ

لک‎بینی، بوی ماهی مانند واژن

سوزش در هنگام ادرارکردن

درمان:

واژینوز باکتریال با آنتی‎بیوتیک های خوراکی، ژل آنتی‎بیوتیک واژن، یا کرم درمان می‎شود. اگر درمان نشود، واژینوز باکتریال به تولد زودرس، عفونت بعد از عمل جراحی، و بیماری التهابی لگن مرتبط است.

۳- بیماری Lichen sclerosus

اگر خارش واژن همراه با لکه‌های سفید برروی ناحیه‌ی فرج همراه باشد، ممکن است شما به یک بیماری نادر به نام Lichen sclerosus مبتلا شده باشید؛ علت این بیماری نامشخص است.

درمان:

اولین راه درمان برای Lichen sclerosus معمولا کورتیکواستروئیدها هستند. اگر این درمان جواب ندهد ممکن است داروهای تعدیل سیستم ایمنی تجویز شود. Lichen sclerosus درمان نشده، ممکن است به زخم واژن، تاول، مقاربت دردناک و سرطان واژن دچارشود.

۴- تغییرات هورمونی

با افزایش سن، سطح استروژن کاهش می‌یابد. استروژن پایین ممکن است باعث نازک‎ شدن پوشش واژن شود که موجب سوزش و خارش شود.

درمان:

علایم باید حل و فصل شود و سطح استروژن دوباره افزایش یابد.

۵- شپش ناحیه‌ی تناسلی

این موجودات کوچک خرچنگ مانند، باعث خارش شدید واژن و ناحیه تناسلی می‌گردد. آن‌ها معمولا به موهای ناحیه تناسلی می‌چسبند. همچنین ممکن است به مناطق دیگر بدن که با موهای زبر پوشیده شده‌است وصل شوند. این نوع شپش را می‌توان با لوسیون ضد شپش، از بین برد. در موارد شدید ممکن است که یک دارو موضعی نیاز باشد.

حرف آخر

با خارش واژن، بلافاصله نتیجه نگیرید که عفونت قارچی است. البته ممکن است دلیل همان عفونت باشد ولی درصورتی‎که دلیل خارش چیز دیگری باشد و با فرض عفونت قارچی بخواهید درمان را انجام دهید؛ ممکن است مشکل بدتر شده و تشخیص دلیل واقعی برای خارش واژن سخت شود.

 

منبع: مثبت مگ

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی