مجله سلامت و زیبایی مثبت مگ

مجله‌ ای خاص برای آدم های خاص - mosbatmag.com

مجله سلامت و زیبایی مثبت مگ

مجله‌ ای خاص برای آدم های خاص - mosbatmag.com

مجله سلامت و زیبایی مثبت مگ

تیم «مثبت مگ» از گردهمایی نیروهای مجرب، پر انرژی و جوان تشکیل شده است که علاقمند به تحقیق و پژوهش در مسیر دستیابی به اطلاعات معتبر و بروز دنیا هستند و مشتاق‌اند هر آنچه سلامت و کیفیت زندگی انسانی را ارتقاء می‌بخشد را برای شما فراهم آورند.

  • ۰
  • ۰

کم‎خونی انواع مختلف با دلایل مختلفی دارد. در ادامه به معرفی و بررسی انواع کم‎خونی می‎پردازیم.

۱- کم‎خونی فقر آهن (IDA).

IDA، رایج‎ترین نوع کم‎خونی است. فقر آهن زمانی پیش می‎آید که آهن کافی در بدن شما وجود نداشته باشد. از آنجاییکه آهن یکی از مواد سازنده هموگلوبین است، بنابراین کمبود هموگلوبین یکی از عوامل کم‎خونی به شمار می رود.

یکی از دلایلی که فرد دچار فقر آهن می‌شود، می‎تواند از دست دادن خون بدن باشد. بانوان، در پریودهای طولانی، شدید و همچنین زایمان، همراه با خونریزی، آهن و گلبول‌های قرمز خود را از دست می‎دهند.

دلایل دیگری که می‎تواند باعث فقر آهن شود:

  • زخم‎ها، ورم روده بزرگ، یا سرطان روده بزرگ
  • استفاده منظم از آسپرین و داروهای دیگر برای برطرف کردن درد
  • عفونت
  • آسیب شدید
  • عمل جراحی

مطالعات اخیر نشان می‌دهند که موارد کم‌خونی ناشی از فقر آهن در کشورها بویژه در بین نوزادان، کودکان و زنان‎باردار، افزایش یافته است.

آیا می دانید؟

گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ، محصولات لبنی یا غذاهای غنی‎شده با آهن، از بهترین منابع آهن موجود در مواد غذایی می‎باشند.

اگر مادر به اندازه کافی برای خود و فرزندش آهن مصرف نکند، بارداری می‎تواند باعث کم‎خونی و فقر آهن بشود.

برخی از افراد به اندازه کافی آهن در برنامه غذایشان وجود دارد اما بدنشان نمی‌تواند آهن را جذب کند. این مشکلات بدلیل بیماری‌هایی مانند بیماری کرون، بیماری سلیاک و یا مصرف مواد مخدر است.

۲- کم‎خونی فقر ویتامین (یا مگالوبلاستیک [MEG-uh-loh-BLASS-tik])

میزان پایین ویتامین B12 یا فولات، شایع‎ترین علل این نوع کم‎خونی است.

کم‎خونی ناشی از فقر ویتامین B12 یعنی زمانی که بدن شما کمبود ویتامینB12 داشته باشد. حتما می‌پرسید این ویتامین چیست و چرا نبودنش باعث کم‎خونی می‎شود؟

ویتامین B12 دو کار انجام می‌دهد، اول اینکه گلبول‌های قرمز می‌سازد و دوم اینکه باعث حفظ عملکرد سیستم عصبی بدن می‎شود.

حتما سوال بعدی که برایتان ایجاد می‎شود این است که چه چیز باعث می‎شود این ویتامین در بدن ما کم شود. دو دلیل عمده وجود دارد:

اولا، همان‎طور که اشاره شد، ممکن است بدن بدلیل یک سری اختلالات سیستم ایمنی و یا بدلیل مشکلات روده، قادر به جذب ویتامین B12 از مواد غذایی مصرفی نباشد.

ثانیا ممکن است شما مواد‌غذایی که حاوی این ویتامین هستند را مصرف نمی‌کنید. ویتامین B12 در غذاهای حیوانی وجود دارد و همین‎طور در غلات صبحانه.

مکمل‎های اسید فولیک (قرص)، نیز می‌توانند این نوع کم‎خونی را درمان کنند به شرطی که این کم‎‎خونی ناشی از اختلالات سیستم عصبی نباشد، در این صورت از دست این قرص‌ها کاری برنمی‎آید.

ممکن است دکتر شما متوجه نشود که بدن شما ویتامین B12 بصورت کافی دریافت نمی‌کند. از علایم اینکه بدن شما این ویتامین را دریافت نمی‌کند، بی‎حسی در ناحیه پاها و زانوها، مشکلات در راه رفتن، از دست دادن حافظه و اختلالات بینایی می‎باشد.

درمان این مشکلات بستگی به نوع آن دارد، ولی ممکن است که نیاز به تزریق ویتامین B12 و یا مصرف قرص‌های ویژه این ویتامین داشته باشید.

۳- کمبود فولات کم‎خونی

فولات همان اسید فولیک یا ویتامین B است و به ساخته شدن گلبول‎قرمز کمک شایانی می‎کند. کمبود فولات زمانی پیش می‎آید که بدن شما آن را جذب نکند و یا به اندازه کافی مواد حاوی فولات مصرف نکنید. فولات در غذاهایی مانند سبزیجات، میوه‎ها، دانه‎های خشک و نخودفرنگی یافت می‎شود. اسید فولیک در نان‎های غنی شده، پاستا، غلات و حبوبات نیز وجود دارد.

۴- کم‎خونی ناشی از بیماری‎های زمینه‎ای

درمان برخی از بیماری‎های مزمن باعث کاهش میزان گلبول‎های قرمز خون می‎شود. انواع سرطان، سل و بیماری‎های التهابی مثل آرتریت روماتوئید، بیماری‎های عفونی مثل ایدز، لوپوس، کرون، بیماری‌های کبدی و کم‎کاری تیروئید می‎توانند در روند فعالیت مغز استخوان تاثیر گذاشته و یکی از عوامل بروز کم‎خونی باشند. نارسایی‎های کلیوی نیز می‎توانند عامل ایجاد کم‎خونی باشند، زیرا کلیه‎ها وظیفه تولید هورمونی به نام اریتروپروتئین را برعهده دارند که باعث تنظیم میزان گلبول‌های قرمز می‎شود.

کم‎خونی ناشی از بیماریهای خونی ارثی

یکی دیگر از عوامل بروز کم‎خونی وجود بیماری‎های خونی در خانواده است. اگر در خانواده شما فردی دچار برخی از بیماری‎ها نظیر کم‌خونی داسی شکل، تالاسمی، آپلاستیک باشد، شما نیز در معرض ابتلا به این بیماری هستید.

کم‎خونی من از چه نوعی هست؟

با وجود اینکه با انواع کم‎خونی آشنا شدید، ولی پیشنهاد می‎کنیم با مراجعه به پزشک متخصص و انجام معاینات پزشکی و آزمایش، نوع کم‎خونی خودتان را متوجه شوید.

منبع: مثبت مگ

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی