مجله سلامت و زیبایی مثبت مگ

مجله‌ ای خاص برای آدم های خاص - mosbatmag.com

مجله سلامت و زیبایی مثبت مگ

مجله‌ ای خاص برای آدم های خاص - mosbatmag.com

مجله سلامت و زیبایی مثبت مگ

تیم «مثبت مگ» از گردهمایی نیروهای مجرب، پر انرژی و جوان تشکیل شده است که علاقمند به تحقیق و پژوهش در مسیر دستیابی به اطلاعات معتبر و بروز دنیا هستند و مشتاق‌اند هر آنچه سلامت و کیفیت زندگی انسانی را ارتقاء می‌بخشد را برای شما فراهم آورند.

  • ۰
  • ۰

انواع سرطان پوست

پرایمر در ابتلا به سرطان پوست

ملانوم بدخیم خصوصا در مراحل پیشرفته، بسیار جدی بوده و درمان نیز مشکل می‌باشد. تشخیص زودهنگام می‌تواند بقا را افزایش دهد. سرطان پوست غیر ملانوما شامل کارسینوم سلول بازال و کارسینوم سلول سنگفرشی می‌باشد هر دو رایج هستند و اگر زودهنگام تشخیص داده و درمان شوند قابل بهبودی هستند. افرادی که یکبار مبتلا به سرطان پوست بوده‌اند، ریسک بیشتری نسبت به ابتلا مجدد دارند، بنابراین حداقل یک بار در سال باید چکاپ شوند.

ملانوما

ملانوما نوع رایج از انواع سرطان پوست نیست، اما بسیار جدی و بالقوه برای مرگ است. علایم احتمالی ملانوما شامل تغییر در ظاهر یک خال و یا رنگدانه یک ناحیه است. اگر متوجه تغییر در رنگ، سایز و شکل خال‌ها، عدم تقارن، خارش و خونریزی شدید با پزشک مشورت کنید.

سرطان سلولی فلسی

این سرطان پوست غیر ملانومی ممکن است به شکل یک غده قرمز رنگ که به صورت پوسته پوسته و همراه با خونریزی است، رشد کند و این پوسته‌ها توسعه می‌یابند و به زخمی که درمان‌پذیر نمی‌باشد تبدیل می‌گردند. بر روی بینی، پیشانی، گوش، لب پایین، دست‌ها و دیگر مناطق در معرض نور آفتاب در بدن رخ می‌دهد. سرطان کارسینوم سلول سنگفرشی قابل درمان است. اگر این سرطان در مرحله پیشرفته باشد، درمان بستگی به مرحله آن دارد.

بیماری بوون

بیماری بوون، کارسینوم سلول سنگفرشی در محل نامیده می‌شود. یک نوع از سرطان پوست است که گسترش ظاهری روی پوست دارد در مقابل کارسینوم سلول سنگفرشی می‌تواند به سمت داخل بدن رشد و گسترش پیدا کند. بیماری بوون شبیه پوسته‌پوسته شدن همراه با تکه‌های مایل به قرمز، ممکن است با اگزما، بثورات، قارچ و پسوریازیس اشتباه گرفته شود.

کارسینوم سلول بازال

کارسینوم سلول بازال رایج‌ترین نوع سرطان با ساده‌ترین درمان است. زیرا این بیماری به آرامی در بزرگسالان گسترش می‌یابد.  ‌تومورهای این بیماری در اشکال مختلف شامل، یک دست‌انداز سفید یا مومی شکل، مرواریدوار اغلب با عروق خونی قابل مشاهده بر روی گوش، گردن، و یا چهره وجود دارند. این تومورها به شکل مسطح، پوسته‌پوسته و گوشتی با رنگ قهوه‌ای برروی پشت یا قفسه سینه بوده و به ندرت به صورت جوش‌های مومی شکل و سفید رنگ خواهند بود.

سرطان پوست غیر رایج

یک نوع غیر معمول سرطان پوست شامل سارکو کاپوزی می‌باشد، به طور عمده در افراد با سیستم ایمنی ضعیف دیده می‌شود. سرطان غدد سباسه، یک سرطان تهاجمی است که منشاء آن در غدد چربی بوده و معمولا در مناطق در معرض نور آفتاب بر روی سر، گردن، بازوها، و ساق پاها رخ می‌دهد و به سایر نقاط بدن گسترش پیدا می‌کند.

چه کسانی سرطان پوست می گیرند و چرا؟

در معرض آفتاب قرار گرفتن بزرگترین دلیل سرطان است. اما سرطان پوست نه تنها در معرض نور خورشید رخ می‌دهد، بلکه عوامل دیگری نظیر خطرات زیست محیطی، اشعه‌های درمانی و حتی ژنتیک نیز تاثیر گذارند. در زیر افراد با ریسک بالا آورده شده است:

کاهش خطر ابتلا به سرطان پوست

اجتناب از قرار گرفتن در معرض نور خورشید در بین ساعات ۱۰ صبح تا ۴ بعد از ظهر، زیرا در این بازه زمانی بیشترین اشعه ماوراء بنفش وجود دارد. توجه به استفاده از کرم ضد آفتاب با SPF 30 و همچنین پوشیدن کلاه و عینک و توجه به خال‌های در حال تغییر و زخم‌هایی که بهبود نمی‌یابند، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

منبع: مثبت مگ

  • ۹۶/۰۲/۲۵
  • مثبت مگ

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی