مجله سلامت و زیبایی مثبت مگ

مجله‌ ای خاص برای آدم های خاص - mosbatmag.com

مجله سلامت و زیبایی مثبت مگ

مجله‌ ای خاص برای آدم های خاص - mosbatmag.com

مجله سلامت و زیبایی مثبت مگ

تیم «مثبت مگ» از گردهمایی نیروهای مجرب، پر انرژی و جوان تشکیل شده است که علاقمند به تحقیق و پژوهش در مسیر دستیابی به اطلاعات معتبر و بروز دنیا هستند و مشتاق‌اند هر آنچه سلامت و کیفیت زندگی انسانی را ارتقاء می‌بخشد را برای شما فراهم آورند.

  • ۰
  • ۰

خال یه توده خوش‌خیم ملانوسیتیس است، این سلو‌ها به پوست رنگ می‌دهند و تعداد کمی از خال‌ها تبدیل به سرطان می‌شوند. خال غیر معمول و غیر طبیعی در طول زمان ممکن است تبدیل به ملانوم گردد. خال طبیعی به شکل تخت بوده و در طول زمان رشد می‌کند و سطح پوست معمولا صاف و هموار است. خال‌هایی که ممکن است سرطانی باشند، اغلب دارای شکل‌های نامنظم، رنگ بسیار تیره‌تر و اندازه بزرگتر از یک پاک‌کن هستند. اکثر این خا‌ل‌ها در دوران جوانی ایجاد می‌شوند.

خال بی‌قاعده

خال‌های غیر معمول سرطان نیستند، اما می‌توانند تبدیل به سرطان گردند. آنها در مناطقی از بدن که در معرض نور خوشید هستند، ساخته می‌شوند. خال‌های غیر معمول ممکن است بزرگتر و یا شکل نامنظم‌تری با مرزهای محو شده داشته ‌باشند. همچنین ممکن است صاف و یا برجسته، سطح صاف و یا خشن، همراه با رنگ‌های صورتی، قرمز، قهوه‌ای مایل به زرد و قهوه‌ای داشته باشند.

شناخت ویژگی‌های ABCDEs

اکثر خال‌های بدن یک فرد شبیه به یکدیگر است. خال‌ها و کک و مک در بدن به یک شکل هستند، اگر متوجه تغییرات و تفاوت در آنها شدید، ممکن است یکی از مشخصات ABCDEs ملانوما باشد و باید توسط متخصص مورد بررسی قرار گیرد. زیرا ممکن است سرطانی گردند. ویژگی‌های ABCDEs بسیار با اهمیت هستند، به طوریکه لازم است آنها را فرا گیرید. در ادامه مطلب درباره آنها بیشتر خواهیم گفت.

A برای عدم تقارن

عدم تقارن به معنی تطابق نداشتن یک طرف خال با طرف دیگر است. خال‌های عادی و نرمال متقارن هستند. هنگام بررسی یک خال و یا کک و مک با تصور یک خط فرضی بین خال هر دو طرف را مقایسه کنید و اگر نامتقارن بودند با یک متخصص پوست مطرح کنید.

مشخصه Bبرای مرز

اگر مرز و یا لبه‌های خال پاره پاره، تار و یا نامنظم بودند نیاز به مراجعه به متخصص دارید زیرا ضایعات ملانوما اغلب مرزهای ناهموار دارند.

مشخصه C برای رنگ

خالی که در سرتاسر خود رنگ یکسانی نداشته باشد و یا سایه‌های قهوه‌ای مایل به زرد، قهوه‎ای، سیاه، سفید، آبی و یا قرمز داشته باشد مشکوک است. یک خال عادی معمولا یک سایه رنگ دارد. توجه داشته باشید خال‌هایی که سایه‌های متفاوت، تیره‌تر و یا روشن‌تر دارند حتما توسط پزشک معاینه شوند.

مشخصه D برای قطر

خالی مشکوک است که قطری بزرگتر از یک مداد پاک‌کن داشته باشد.

مشخصه E برای تکامل

خالی که در حال تحول، کوچک شدن، رشد کردن، تغییر رنگ و همراه با خارش و خونریزی باشد، باید مورد بررسی قرار گیرد. اگر بخشی از خال رشد و یابلندتر شود حتما نزد پزشک مراجعه نمایید. ضایعات ملانوما اکثر سریع رشد کرده و بزرگ می‌شوند.

نکاتی برای غربالگری خال

انجام معاینات پوستی را به طور منظم انجام دهید. محل رایج ملانوم در مردان در پشت و در زنان در ساق پا می‌باشد، اما خال‌های مشکوک در کل بدن هر یکماه یکبار باید مورد بررسی قرار گیرند. از نوک سر شروع کنید و تا پایین اندام پیش روید. نواحی پنهان مانند بین انگشتان دست و پا، کشاله ران، کف پاها، پشت زانو، پوست سر و گردن و مناطق پشتی نیز با کمک یک آینه دستی و یکی از اعضای خانواده نیز بازدید و بررسی گردد. با عکس گرفتن از خال‌ها و ثبت تاریخ تغییرات آنها به امر تشخیص می‌توانید بسیار کمک کنید. اگر در سنین نوجوانی، دوران بارداری و یایئسگی هستید، به دلیل تغییرات هورمونی بدن توجه ویژه به خال‌هایتان داشته باشید.

چگونه خال‌ها ارزیابی می‌شوند؟

اگر شما با یک خال و لکی مواجه شدید، که یکی از مشخصه‌های ABCDEs و یا حساس به خارش و تراوش، حالت فلس فلس و یا یک قرمزی و تورمی در زیر خال وجود داشت، حتما نزد پزشک مراجعه نمایید. دکتر به منظور یافت سلول سرطانی ممکن است اقدام به نمونه برداری از بافت مشکوک کند.

منبع: مثبت مگ

  • ۹۶/۰۲/۲۵
  • مثبت مگ

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی